تعداد قابل توجه‌ای از افرادی که درحوزه‌ی بازاریابی و فروش فعالیت می کنند با  ریفرال مارکتینگ آشنا هستند و یا به آن نیاز دارند. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که نمی دانید چیست و یا اینکه می دانید و از روش‌های استفاده از آن و مزایا و معایب آن بی خبرید در این مقاله همراه ما باشید.

 

سامانه ریفرال مارکتینگ چیست؟

 ریفرال مارکتینگ به همان بازاریابی ارجاعی گفته می شود. در واقع به نوعی از تبلیغات زبانی گفته می شود که افراد از طریق اطرافیان یا دوستان خود و یا توسط کمپانی های تبلیغ شونده با یک بیزینس آشنا می شوند. ریفرال مارکتینگ مانند بسیاری از کانال های بازاریابی عمل می کند.  ریفرال مارکتینگ نسبت به دیگر روش‌ها به نسبت بهتر است و از بازدهی 4 برابر بیشتر برخوردار می باشد.

ریفرال مارکتینگ

ریفرال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟

همانطور که گفتیم ریفرال مارکتینگ یک نوع تبلیغات زبانی است. همانطور که همه افراد می دانند تاثیر گفتار بسیار بالاست طبق مطالعات انجام شده افراد تحت تاثیر توصیه‌های دوستان و آشنایان خود قرار می گیرند و به آن‌ها کاملا اعتماد دارند. شما در این روش می توانید با جذب مشتریان و ارائه خدمات منحصر به فرد مشتری را ترغیب کنید که شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و یا اینکه از روش بروز شده استفاده کنید و از افراد سر شناس که مردم به آن‌ها اعتماد دارند استفاده کنید و کار و محصول خود را به آن‌ها معرفی کنید و از آنان در قبال دادن پاداش بخواهید که محصول شما را تبلیغ کنند. روش دوم که همان روش بروز شده است کاملا مشخص است شما می توانید با برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی از افرادی که مورد اعتماد مردم هستند بخواهید که محصولات شما را تبلیغ کنند اما در روش اول:

به چه دلیل ریفرال مارکتینگ ابزاری قدرتمند تبلیغ است؟

ریفرال مارکتینگ ابزار قدرتمند تبلیغ

به سه دلیل ریفرال مارکتینگ ابزاری قدرتمند است: 1. هدف قرار دادن 2. اعتماد 3. رسید

 

هدف گذاری در ریفرال مارکتینگ

 

اگر بهترین دوست شما، که سلیقه و ذائقه‌ای مشابه با شما دارد محصولی را به شما توصیه کند، احتمالاً آن را امتحان می کنید و دوست دارید. بنابراین، به عنوان یک بازاریاب، هنگامی که افراد علاقه مند به محصول خود را شناسایی کردید، سعی می کنید دیگران را هم مانند آن‌ها پیدا کنید مانند دوستان‌شان.

 

سامانه ریفرال مارکتینگ و بازاریابی زبانی و یا به اصطلاحی عامیانه بازاریابی دهان به دهان، همانند یافتن مخاطبان هدفمند شما را به عنوان یک بازاریاب با تکنینک‌های بازاریابی آشنا می کند و این امر به شما اجازه می دهد تا با استفاده از کانال‌ها و تاکتیک‌های موجود به بازار هدف نفوذ کند.

 

اعتماد

اعتماد دومین عامل مهم برای ریفرال مارکتینگ است. مطالعات نشان می دهد که مشتریان تقریبا همیشه به نظرات “افراد واقعی” نسبت به تبلیغات عمومی اعتماد دارند. اگر شخصی را می شناسید و دوست دارید، به احتمال زیاد به عقاید آن‌ها اعتماد خواهید کرد و همینطور پیشنهادهای آن‌ها را رد نمی کنید. بدست آوردن مشتری هم دقیقا همین است شما باید تبلیغات برند و محصول خود را به دست افراد حقیقی بسپارید که جامعه هدف شما به آن شخص اعتماد دارند.

رسیدن

در بیست سال پیش، دسترسی یک فرد  متوسط ​​نسبتاً کم بود؛ در بیشتر موارد، مراجعه به صورت تلفنی یا از طریق تلفن انجام شده است. امروز، با داشتن رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها، مخاطبان متوسط ​​یک شخص بسیار زیاد است. آن‌ها می توانند در عرض چند دقیقه با یک پست ساده در فیس بوک، یا سایر شبکه‌های اجتماعی، به صدها هزار دوست و آشنای خود محصول خود را معرفی کنند و به هدف خود نزدیک و نزدیک تر شوند.

چرا به ریفرال مارکتینگ نیاز داریم؟

 

یکی از بزرگترین فشارهای شغلی یافتن کانال جامع خرید مشتری یا اصولاً آوردن مشتریان جدید است. با این حال، هنگامی که شما یک سامانه ریفرال مارکتینگ داشته باشید، به مشتریان فعلی خود اجازه می دهید خریداران جدیدی را به نام تجاری شما بیاورند این امر نه تنها هزینه‌های ورود مشتریان جدید به مغازه شما را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می دهد بلکه باعث افزایش مشتری می شود، که این یک چیز بسیار خوب است.

 

از آنجا که مشتریان وفادار از نرخ تبدیل بالاتری نسبت به مشتریان جدید برخوردارند و مبلغ بیشتری را برای هر تراکنش هزینه می کنند، سامانه ریفرال مارکتینگ مشتری را به مقرون به صرفه ترین و پرسودترین استراتژی بازاریابی تبدیل می کنند که شغل شما ممکن است از آن استفاده کند.

 

چه زمانی باید از ریفرال مارکتینگ استفاده کرد؟

 

بسیاری از شرکت‌ها و برندهای نو پا، به عنوان بخشی از فرآیند برندینگ خود از ریفرال مارکتینگ استفاده می کنند. در واقع با استفاده از ترفند تشویق مخاطبان به استفاده از خدمات و محصولات خودشان، برند خود را به افراد معرفی می کنند. در واقع سامانه ریفرال مارکتینگ یک روش تبلیغاتی غیر مستقیم است که بسیار موثر عمل می کند.

 

تشکیل یک تیم قوی برای نتیجه گیری بهتر در سامانه ریفرال مارکتینگ

به منظور اجرای یک کمپین ارجاع موفق، مشاغل مجبور هستند در مورد آن به مشتریان خود اطلاع دهند و مشتریان خود را به سمت تبلیغ سوق دهند اما در مقابل باید اطمینان حاصل کنند اعضای تیم آن‌ها می توانند به طور مناسب هرگونه سوال یا نگرانی مشتری را برطرف کنند یا خیر.

شرکت‌هایی که دارای برنامه‌های ارجاع رسمی هستند، در مقایسه با بقیه، 86 درصد رشد بیشتر درآمد را در طی یک دوره تبلیغات از طریق  ریفرال مارکتینگ بدست می آورند، در نتیجه ضروری است که شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی خود را به ریفرال مارکتینگ تغییر دهند.

 

نحوه اجرای یک ریفرال مارکتینگ موفق

برای اینکه سامانه ریفرال مارکتینگ شما موفق باشد شما نیاز به ارائه انگیزه های ارزشمند دارید.

مصرف کنندگان مایلند بعد از یک تجربه مثبت برای باردیگر مراجعه کنند  و همینطور برند و محصول شما را به آشنایان خود معرفی می کنند. در نتیجه رضایت مشتریان مهم است و افزایش مشتری را در طی دارد.

 

ایجاد انگیزه برای مشتریان می تواند از تخفیف باشد تا جوایز نقدی. انتخاب نوع ایجاد انگیزه بستگی به این دارد که محصول شما چیست و همینطور مشتری شما به دنبال چیست. انگیزه شما باید به اندازه کافی جذاب باشد تا مشتریان شما بخواهند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

ریفرال مارکتینگ

 و تنها زمانی شما در کمپین ریفرال مارکتینگ خود موفق شده اید که:

1. نظرات مثبت مشتری‌های آنلاینی که محصولات یا خدمات دیگری را از شما خریداری می کنن را دریافت کنید.

2. در شبکه‌های اجتماعی پیام ها و ایمیل‌های رضایت مشتریان برای شما ارسال شود.

3. فروش ارگانیک داشته باشید! یعنی دیگر بدون هیچ گونه تبلیغات و تلاشی محصولا خود را به فروش برسانید.

 

نحوه ساختن یک برنامه ریفرال مارکتینگ

1.       اهداف خود را تعیین کنید

ابتدا در قدم اول باید هدفمان را از برنامه ریفرال مارکتینگ بدانیم، اینکه می‌ خواهیم بیشتر در چشم‌ها باشیم؟ و یا می‌ خواهیم مشتری‌های جدید را ثبت نام کنیم؟ و یا حتی می‌ خواهیم فروشمان را افزایش دهیم؟

از خودتان هدفتان را  بپرسید: آیا اهداف شما بیشتر به رشد و درآمد گره خورده است؟ آیا شما در صنعتی هستید که به استثنایی اعتماد سازی نیاز دارد؟ هنگامی که تصمیم گرفتید اهداف خود را مشخص کنید و آن‌ها را به صراحت تعریف کنید و سرانجام مراحل بعدی را مشخص کنید.

در نظر بگیرید که مراجعه به شغل شما چگونه بوده است. نحوه برخورد بازاریاب، مدیریت فروش، پشتیبانی و یا هرکسی که مسئولیت ایجاد روابط با مشتری را بر عهده بگیرد ارزیابی کنید و نحوه برخورد درست با مشتری را ارزیابی کنید این ایده به موفقیت شما کمک می کند.

2.      تعیین مخاطبان

با مشتریان خود تماس بگیرید آن‌ها می توانند هر کسی باشند که در حال حاضر با آن‌ها در ارتباط هستید، یا در گذشته با آن‌ها ارتباط داشته‌اید. بهتر است یک لیست تعیین کنید، این لیست می تواند شامل مشتریان فعلی، مشتریان گذشته، رهبران صنعت، فروشندگان شما و غیره باشند.

در بازاریابی یک مَثل معروف وجود دارد که می گوید: ((باید شخص درست، در زمان درست در معرض پیام درست)) قرار گیرد تا بازاریابی موفقی داشته باشید. در نتیجه در انتخاب مخاطبین هدف خود دقت بالایی به کار ببرید.

3. برای دستیابی به مشریان بیشتر اقدام کنید

از افرادی که عضو سامانه ریفرال مارکتینگ شما هستند و یا از مشتریان شما هستند بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند. برای این کار یک کمپین با جوایز ارزنده و ارزشمند راه اندازی کنید. در واقع جوایزی هم که شما تعیین می­‌کنید بر نرخ تبدیل افزایش مشتری تاثیر می‌گذارد.

4. نحوه درخواست دادن ریفرال

هیچ گاه از مشتری هایتان به صورت مستقیم نپرسید که (( کسی را می شناسید که به محصولات ما علاقه داشته باشد؟ )) زیرا در این صورت با یک ذهن ذهن خالی مواجه می شود و هیچ پاسخی دریافت نمی کنید. درعوض سعی کنید محصولات منحصر به فردی را به او عرضه کنید و یک تجربه خوب برای او رقم بزنید و این حس را به مشتری منتقل کنید که با معرفی شما به دوستانش در اصل دارد به آن‌ها کمک می کند تا محصولی با کیفیت عالی و منحصر به فرد خریداری کنند.

توجه داشته باشید که حتما فرآیند پیشنهاد به ساده‌ترین شکل ممکن باشد. اگر فرآیند پیچیده‌ی را انتخاب کنید و یا اینکه در انتخاب پاداش درست عمل نکنید، باعث عدم توجه مشتریان خواهد شد و نتیجه عکس می گیرید. و در نهایت فراموش نکنید که از مشتریان قبلی، که کسب‌ وکار شما را به افراد جدید پیشنهاد داده‌اند تشکر کنید.

5.  همیشه کمپین ریفرال مارکتینگ را بهینه کنید

با توجه به اهداف تعیین شده در مرحله اول، همیشه باید برای کمپین‌ شاخص‌هایی را در نظر بگیرید.

ریفرال مارکتینگ از دو قسمت تشکیل شده است و باید شاخص‌هایی را که تعریف می کنید هر دو بخش را در نظر بگیرید.

بخش اول: معرفی برند و محصول توسط مشتریان قبلی به دوستان و آشنایان

بخش دوم: استقبال و خرید آنان

در کنار دنبال کردن فعالیت‌های رفرال مارکتینگ نباید که رشد ترافیک ارگانیک و ثبت نظرات در سایت را فراموش کنید و دیگر آن‌ها را دنبال نکنید. شما باید پیوسته پیگیری کنید که چند درصد از بازدید‌کنندگان ارگانیک کسب‌ وکارتان تمایل دارند که شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند؟

بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ به رشد چه کسب و کار کمک می کند؟

ریفرال مارکتینگ

تاثیر ریفرال مارکتینگ بر کسب و کارهای نوپا

 

اگر شما یک برند و یا یک کسب و کار نوپا هستید، نیاز به استفاده از ترفندهای مختلف و همینطور زیادی برای معرفی، رشد و شناساندن کسب و کار خود به دیگران دارید. از ترفند های بسیار موثر بازاریابی، استفاده از سامانه ریفرال مارکتینگ است. ریفرال مارکتینگ به دلیل هزینه های بسیار کمی که به دنبال دارد برای کسب و کارهای نوپا که معمولا در هزینه های جانبی محدودیت دارند بسیار مناسب است.

 

اگر شما هم می خواهید که در کسب و کار خود موفق شوید بهتر است روش دیگر کسب و کارها را در پیش بگیرید. شما نیاز دارید که ترفندهای بازاریابی را امتحان کنید. اما یکی از ترفندهایی که شما را برای رسیدن به موفقیت تا حد زیادی جلو می اندازد سامانه ریفرال مارکتینگ است پس از آن غافل نشوید.

 

ریفرال مارکتینگ بدون شاخص چه بلایی بر سر کسب و کارمان می آورد؟

تا اینجا همه آنچه لازم بود را گفتیم و شما دیگر با سامانه رفرال مارکتینگ کاملا آشنا هستنید در این قسمت شما را با چند شاخص کلیدی عملکرد که همیشه برای برنامه های ریفرال مارکتینگ نیاز است و موجب می شود که جواب درست بگیرید و شکست نخورید آشنا می کنیم:

 

  1.  بازگشت سرمایه

اولین و مهم ترین چیزی که باید توی هر برنامه ای محاسبه کنید این است که چقدر خرج کردید و به ازای آن چیزی که خرج کردین چه میزان مبلغی بدست اورده‌اید. به عنوان گفتار عامیانه “دخل و خرجتون با هم خونی داره یا نه؟” اگر بیشتر از آن چیزی که خرج کرده‌اید، توانستید درآمد کسب کنید، برنامه تان موفق بوده و در غیر این صورت شما در عمل به برنامه ریفرال مارکتینگ خود موفق نبوده‌اید.

  • میزان تمایل مشتریان برای دعوت از دوستانشان

شما باید بدانید بعد از این که مخاطبان شما با سامانه ریفرال مارکتینگ شما آشنا می شوند، چند درصدشان شما را به دوستان شان معرفی کند. در واقع این شاخص به شما کمک می کند که بدانید سامانه ریفرال مارکتینگ شما موفق عمل می کند یا خیر.

  • نرخ تبدیل دوستان دعوت شده

 

با استفاده از این شاخص شما می توانید متوجه شوید که چند درصد از دوستان معرفی شده به سمت برند و محصول شما تبدیل به مشتری شده اند. اگر شما متوجه شدید که نرخ مشتریان شما بالا رفته و همینطور درخواست‌ها برای محصول‌تان زیاد شده است می توانید دیگر با خیالت راحت روی برند و محصولات خودتان سرمایه گذاری کنید. و یا اگر نرخ تبدیل پایین دارید باید که مخاطبان هدف را بهتر بشناسید یا اینکه باید محصولات خودتان را بهبود ببخشید و یا نحوه تبلیغ را عوض کنید و یک ریفرال مارکتینگ با پیشنهادات جذاب تر راه اندازی کنید.

 

از محصول سامانه ریماتگ دیدن فرمایید(این سامانه در راستای افزایش فروش کالاهای زود مصرف (FMCG) و یا حتی کالاهای متفرقه قابل استفاده می باشد. ویژگی اصلی این سامانه استفاده از ظرفیت بازاریابی های C2C می‌باشد.)

 

همکاران ما در تلیرکو، آماده ارائه مشاوره در این زمینه بطور رایگان به شما عزیزان هستند. تنها کافی است که فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید تا همکاران ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

ما را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید
اینستاگرام | لینکدین | فیسبوک | توئیتر

درج دیدگاه